سؤالات الخازن (ت:741هـ) في تفسيره (لُباب التأويل في معاني التنزيل) من خلال سورتي الفاتحة والبقرة حتى الآية الثانية أنموذجا. Questions by Al-Khazen (d. 741 AH) in his interpretation (Chapter of Interpretation in the Meanings of Revelation) through Surahs Al-Fatihah and Al-Baqarah up to the second verse as an example.

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلف

مركز الدراسات الإسلامية، جامعة أم القرى كلية الشريعة والدراسات الإسلامية، المملكة العربية السعودية

المستخلص

      هدف البحث إلى بيان طريقة الخازن في طرح السؤالات، وكيفية إجابته عنها، دراسة هذه السؤالات، وتحرير القول الراجح قدر الإمكان في هذه المسائل الدقيقة. وردُّ التوهمات والتعارضات المظنونة في تفسير كلام الله سبحانه. والإفادة من دراسة الإجابة على هذه السؤالات التفسيرية، وتحليلها، وإضافة نوعية للمكتبة القرآنية، بإبراز هذا اللون من التدبر، وستكون حدود البحث في الآيات التي طرح فيها العلامة الخازن سؤالاته التفسيرية في سورة الفاتحة كأنموذج. واتخذ البحث من المنهج الاستقرائي التحليلي سبيلا للوصول إلي هذه الأهداف. واشتمل على مقدمة، وتمهيد، وأربعة مباحث، وكل مبحث منها يتناول أحد السؤلات التي أوردها الخازن في تفسيره لسورة الفاتحة والموضع الأول من سورة البقرة، وطريقة عرضه للسؤال ورده عليه. وخلصت الدراسة إلى العديد من النتائج من أهمها: أن الخازن كان يطرح السؤال باختصار، ولا يرجح كثيرًا بين الأجوبة التي ذكرها، ولم يكثر من ذكر الأدلة على الأجوبة التي ذكرها، واعتمد في غالب إجاباته على السؤلات على الأحاديث الواردة في الصحيحين، وكتب السنة الأربعة، وأن كثيرا من الاختلافات بين المفسرين يمكن الجمع بينها ولله الحمد، ولا يصار إلى الترجيح مع إمكان الجمع. وأوصى البحث بدعوة الباحثين إلى دراسة السؤالات التفسيرية من خلال كتب التفسير، والنظر إلى تفسير الخازن بمزيد من التحقيق والدراسات، مثل: دراسة عنايته الفقهية، وعنايته بالأخبار والمواعظ، وغيرها من الدراسات.
The research aimed to elucidate Al-Khazin's method in posing questions, how he answered them, and studying these questions to refine the most likely opinion on these intricate issues. It also sought to address misconceptions and perceived contradictions in the interpretation of Allah’s words and to benefit from analyzing the responses to these interpretive questions, thereby contributing qualitatively to the Quranic library by highlighting this form of reflection. The scope of the study focuses on the verses where Al-Khazin raised his interpretive questions in Surah Al-Fatihah as a model.
The study adopted an inductive-analytical approach to achieve these objectives. It consisted of an introduction, a preface, and four sections, each addressing one of the questions raised by Al-Khazin in his interpretation of Surah Al-Fatihah and the first part of Surah Al-Baqarah. Each section explored how he posed the question and responded to it.
The study concluded with several findings, the most notable of which are: Al-Khazin posed his questions concisely, did not often favor one answer over another, and rarely provided extensive evidence for the answers he mentioned. In most of his answers, he relied on the Hadiths found in Sahih Bukhari and Muslim as well as the four main collections of Sunnah. Additionally, many differences among interpreters can be reconciled, and preference should not be given when reconciliation is possible, praise be to Allah.
The study recommended encouraging researchers to examine interpretive questions through works of Tafsir and to further investigate Al-Khazin's Tafsir with more verification and studies. Examples of suggested studies include examining his attention to jurisprudential matters, his focus on reports and admonitions, and other related topics.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية