الشعرية والخطاب الجمالي في شعر ابن زيدون Poetics and aesthetic discourse in Ibn Zaydoun’s poetry

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلف

كلية الآداب- جامعة الطائف

10.21608/jartf.2025.405059

المستخلص

المتأمل للإبداع العربي يلحظ تلك العلاقة الوثيقة بين المبدع والشعرية فالشعرية ترتبط بالإبداع ارتباطاً وثيقاً مما يكسب النص حضوره، وذلك عائد لحسن اختيار اللفظ وتنميقه وتزيينه وتحقيق وظيفة الأدب الفنية.
وقد سار البحث على منهج الشعرية في تعاطيه مع النصوص وقد رأت الباحثة أن يتم اختيار ديوان ابن زيدون ميداناً للقراءة ويعد ابن زيدون من أبرز الشعراء الذين تميزوا بعمق الخطاب الشعري ، وجمالياته المتعددة .
وقد جاء البحث في مقدمة يليها تمهيد ومبحثين: تناولت في التمهيد الشعرية بين القديم والحديث مصطلحاتها ووظيفتها في تحقيق جمالية النص
كما تناول المحور الأول: شعرية العنونة في الديوان ، وأتى المحور الثاني يدور حول: شعرية المطالع.
 
The observer of Arab creativity notices the close relationship between the creator and poetry, as poetry is closely linked to creativity, which gives the text its presence, due to the good choice of the word, its embellishment and decoration, and the achievement of the artistic function of literature.
The research followed the poetic approach in dealing with the texts, and the researcher saw that the Diwan of Ibn Zaydoun should be chosen as a field for reading, and Ibn Zaydoun is one of the most prominent poets who were distinguished by the depth of poetic discourse and its multiple aesthetics.
The research came in an introduction followed by a preface: The preface dealt with poetry between the ancient and the modern, its terms and its function in achieving the aesthetics of the text.
The first axis dealt with: the poetics of the title in the Diwan, and the second axis revolved around: the poetics of the openings,
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية