A Study of Angela Carter’s “The Courtship of Mr. Lyon” in the Context of Conceptual Integration Theory دراسة القصة القصيرة "مغازلة السيد ليون" للكاتبة أنجيلا كارتر في ضوء نظرية المزج المعرفي

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلفون

1 Faculty of Arts, Tanta University

2 کلية الآداب جامعة طنطا

المستخلص

The study explores Angela Carter’s short story “The Courtship of Mr. Lyon” (1979) in the context of the Conceptual Integration theory, by Gilles Fauconnier and Mark Turner (2002), in an attempt to investigate the general mental processes which may have led to the construction of the fictional world in the text. This is conducted through examining the conceptual integration network underlying the text and setting up the cognitive relations between constituent parts of this network. In the outcome of the study, it is found out that the Conceptual Blending theory provides an adequate paradigm for analyzing Carter's story since it helps account for the construction of the story world and, simultaneously, helps bring the text to human scale. It is ascertained that employing conceptual-blending mechanisms when analyzing the story contributes to better understanding the fairy tale revision in the text and so to communicating the feminist values embedded in the narrative. In this context, the study brings into a common ground the fields of cognitive sciences and literary studies.
تهدف الدراسة إلى تطبيق نظرية "المزج المعرفي" لجيل فوكونييه ومارك تيرنر (٢٠٠٢) على القصة القصيرة "مغازلة السيد ليون" (١٩٧٩) للكاتبة أنجيلا كارتر، وذلك من أجل الوقوف على أهم العمليات المعرفية التي ساهمت في خلق عالم القصة. تتم هذه العملية من خلال بناء شبكة المزج المعرفي الخاصة بالقصة واستعراض أهم العمليات التي تتم بين أجزاء هذه الشبكة، وذلك من أجل توضيح دورهم في خلق المعاني والمفاهيم. وقد خلصت الدراسة إلى أن نظرية "المزج المعرفي" قدمت نموذجاً مثالياً لتحليل قصة "مغازلة السيد ليون"؛ فقد ساعدت شبكة المزج المعرفي على فهم النص من منظور معرفي جديد. كما يمكن القول بأن توظيف آليات نظرية "المزج المعرفي" في تحليل هذه القصة القصيرة قد ساهم بشكل كبير في توصيل الرسائل النسوية المتضمنة في النص. في هذا السياق، ساهمت الدراسة في جمع مجالي العلوم المعرفية والدراسات الأدبية –  وبخاصة الأدب القصصي القصير – معاً في أرض مشتركة.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية