نوع المستند : أبحاث علمیة
المؤلف
أستاذ البلاغة والنقد المشارك – قسم اللغة العربية وآدابها – كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية ،جامعة الأميرة نورة بنت عبدالرحمن
10.21608/jartf.2025.424913
المستخلص
لا يخفى على المتأمل في القرآن الكريم ما يحويه من مواطن عديدة مختلفة للصراعات النفسية المختلفة التي تكشفت من خلال أساليب القرآن البلاغية المبهرة ، وهذه الدراسة اختارت موضوعا مشتملا على الإعجازين البلاغي والنفسي في قصة قرآنية من أروع القصص الإنسانية التي يتأسى بها كل من يعيش أحداثا ويصارع مواقف مشابهة لها في محاولة لتلمس بعض اللفتات البلاغية البارزة فيها . حيث الارتباط الوثيق بين الإعجازين وفي هذا ما يدعو إلى التفكير في الربط بينهما في غير هذا الموضوع. ومن العجيب تنبه بعض المفسرين لكثير من هذه الجوانب في السياقات المختلفة. .
وقد التفتت هذه الدراسة المتواضعة إلى ما يسمى بــــ( الدراسة الأسلوبية في مستوييها المعجمي والتركيبي ) بحسب ما تقتضيه الأغراض البلاغية المتوافرة في سياقات دوافع الخوف في السورة الكريمة بسياقاتها المختلفة، وقد تمخضت هذه الدراسة عن مجموعة من النتائج منها على سبيل المثال: التنويع في الصيغ المتناسبة مع المواقف وما تحمله من تضعيف وزيادة تشعر بتصاعد الأحداث وشدتها على شخصيات القصة، كثرة أسلوب القسم الذي تماشى مع الضغوطات المقلقة التي عانى منها كل شخصيات القصة وعلى رأسهم يعقوب عليه السلام، يوسف عليه السلام، إخوة يوسف، امرأة العزيز وغيرهم، نلحظ تكرار كلمة الباب في سورة يوسف عليه السلام أربع مرات وذلك لتناسبها مع سياق السورة الكريمة ففي الباب إغلاق وفتح وهذا ما يتناسب مع خفاء بعص أحداث السورة مثل، ( لاتقصص رؤياك) ، ( وغلقت الأبواب)، ( نجيا) ، وانكشاف أحداث أخرى مثل( هي التي راودتني) ، شيوع خبر المراودة في المدينة، انكشاف صواع الملك.
It is not hidden from anyone who contemplates the Holy Qur'an that it contains numerous diverse aspects of the various psychological conflicts that are revealed through the Qur'an's dazzling rhetorical methods. This study has chosen a topic that encompasses both rhetorical and psychological miracles in a Qur'anic story, one of the most wonderful human stories, which inspires everyone who experiences similar events and struggles with situations, in an attempt to touch on some of the subtleties. The rhetorical prowess therein. There is a close connection between the two miracles, and this calls for consideration of linking them in other topics. It is surprising that some commentators have drawn attention to many of these aspects in different contexts. This modest study has turned to what is called (the stylistic study at its lexical and syntactic levels), according to what is required by the rhetorical purposes available in the contexts of fear motives in The Holy Surah with its different contexts, and this study has resulted in a group of results, including, for example: the diversity in the formulas that are appropriate to the situations and what they carry of doubling and increasing that gives a sense of the escalation of events and their intensity on the characters of the story, the abundance of the style of the oath that is in line with the disturbing pressures that all the characters of the story suffered from, headed by Jacob, peace be upon him, Joseph, peace be upon him, and Joseph’s brothers, The wife of Al-Aziz and others. We notice the repetition of the word “door” in Surat Yusuf, peace be upon him, four times, in order to fit in with the context of the noble surah. In the door there is a closing and an opening, and this is consistent with the concealment of some of the events of the surah, such as, (“Do not relate your vision”), (“and the doors were closed”), (“in private”), and the revelation of other events, such as, “She is the one who sought to seduce me”), the spread of the news of the seduce in the city, and the revelation of the king’s cup.
الكلمات الرئيسية
الموضوعات الرئيسية