التطبيقات الرقابية تجاه تعزيز قيم المواطنة دراسة تحليلية على مقرر الدراسات الاجتماعية للصف الرابع الابتدائي في المملكة العربية السعودية Supervisory applications towards promoting citizenship values: an analytical study of the social studies curriculum for the fourth grade of primary school in the Kingdom of Saudi Arabia.

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلف

أستاذ مشارك في قسم الدعوة والرقابة ،كلية أصول الدين والدعوة جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية

المستخلص

محبة الوطن والانتماء له أمر فطري جبلت عليه النفوس، ومعلوم أن كل من نشأ في بلد معين، وأكل من خيره، ونعم فيه بالأمن، فإنه يحب وطنه فطرة،
ولتعزيز قيم المواطنة آثار إيجابية للمجتمع، ويتجلى ذلك فيما أولته المملكة من اهتمام بتعزيز قيم المواطنة من خلال رؤية 2030 في المحور الأول المتعلق ببناء مجتمع حيوي يعيش أفراده وفق المبادئ الإسلامية، ومنهج الوسطية والاعتدال معتزين بهويتهم الوطنية، وفخورين بإرثهم الثقافي العريق في بيئة إيجابية وجاذبة، تتوافر فيها مقومات جودة الحياة للمواطنين والمقيمين.
ويهدف البحث للتعرف على مفهوم التطبيقات الرقابية تجاه تعزيز قيم المواطنة، وأهميتها في الشريعة الإسلامية، والوقوف على قيم المواطنة في رؤية المملكة 2030م، ودور التعليم في التطبيقات الرقابية تجاه تعزيز قيم المواطنة، كما يهدف لبيان التطبيقات الرقابية تجاه تعزيز قيم المواطنة عبر تحليل مقرر الدراسات الاجتماعية بالصف الرابع الابتدائي.
واعتمد البحث المنهجين: الاستقرائي، والتحليلي، وذلك بتحليل مضامين مقرر الدراسات الاجتماعية في الصف الرابع الابتدائي.
ويشتمل البحث على تمهيد، ومبحثين، وخاتمة.
ومن النتائج: أن لمؤسسات المجتمع المدني دورًا كبيرًا في تعزيز قيم المواطنة، ومنها: التعليم بتدريس مقرر الدراسات الاجتماعية للصف الرابع الابتدائي، وما تضمنه المقرر من تعزيز قيم المواطنة وفق رؤية 2030م.
ومن التوصيات: ضرورة تكثيف دور المؤسسات الحكومية لتعزيز قيم المواطنة في جهاتها بكل السبل المتاحة، فلا بد من التكامل بين جميع المؤسسات في جميع المجالات لتعزيز قيم المواطنة.
 
Loving the country and belonging to it is something innate to the human soul. There is no dispute that everyone who grew up in a specific country, ate from its goodness, and found security and stability in it, his nature leads him to love this country and defend it.
Enhancing the values ​​of citizenship has positive effects on society, and this is evident in the interest that the Kingdom of Saudi Arabia has given to promoting the values ​​of citizenship through the Kingdom’s Vision 2030 in the first axis.
Related to building a vibrant society, whose members live
according to Islamic principles and the approach of moderation and moderation, proud of their national identity and proud of their ancient cultural heritage, in a positive and attractive environment, in which the elements of quality of life are available for citizens and residents.
The research aims to identify the concept of regulatory applications towards strengthening the values ​​of citizenship, its importance in Islamic law, identifying the values ​​of citizenship in the Kingdom’s Vision 2030 AD, and the role of education in regulatory applications towards enhancing the values ​​of citizenship
Regulatory applications towards enhancing citizenship values through analysis of the social studies course in the fourth grade of primary school.
The research adopted inductive and analytical approaches, by analyzing the contents of the social studies course in the fourth grade of primary school.
The research includes an introduction, two sections, and a conclusion.
Among the results: Civil society institutions have a very major role in promoting the values ​​of citizenship, including education by teaching the social studies course for the fourth grade of primary schoo
The decision includes the promotion of citizenship values ​​in accordance with Vision 2030.
Among the recommendations: the need to intensify the role of government institutions to promote the values ​​of citizenship in their regions by all available means. There must be integration between all institutions in all fields to enhance the values ​​of citizenship.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية