This study investigates the influence of teachers’ body language on Saudi students’ engagement and comprehension in classroom settings. Recognizing that nonverbal communication—including gestures, facial expressions, posture, and eye contact—plays a vital role in the educational process, the research explores how these elements can either enhance or hinder student learning. Employing a quantitative approach, data were collected via questionnaires from 30 teachers of various nationalities teaching in Saudi Arabia. The findings indicate a high level of awareness and intentional use of body language among teachers, with the majority reporting its significant impact on sustaining attention and improving understanding. Gestures, eye contact, and facial expressions emerged as the most frequently used and effective nonverbal strategies. However, challenges such as physical fatigue, cultural considerations, and insufficient training were noted. The study underscores the importance of integrating body language training into professional development programs and teacher education curricula. It also highlights the need for culturally responsive teaching practices that harness nonverbal communication to foster more interactive and inclusive learning environments. The implications extend to educational policy and pedagogy, emphasizing body language as a key tool for enhancing instructional effectiveness and student engagement.
تبحث هذه الدراسة في تأثير لغة جسد المعلمين على تفاعل الطلاب السعوديين وفهمهم في الفصول الدراسية. مع إدراك أن التواصل غير اللفظي - بما في ذلك يمكن للعناصر أن تُعزز أو تُعيق تعلم الطلاب. باستخدام منهج كمي، جُمعت البيانات عبر استبيانات من 30 معلمًا من جنسيات مختلفة يُدرِّسون في المملكة العربية السعودية. النتائج تشير إلى مستوى عالٍ من الوعي والاستخدام المتعمد للغة الجسد بين المعلمين، حيث أفاد معظمهم بتأثيرها الكبير في الحفاظ على الانتباه وتحسين الفهم. الإيماءات، برز التواصل البصري وتعبيرات الوجه كاستراتيجيات غير لفظية أكثر استخدامًا وفعالية. ومع ذلك، كانت هناك تحديات مثل التعب البدني والاعتبارات الثقافية ونقص التدريب. يُشار إلى ذلك. تُؤكد الدراسة على أهمية دمج تدريب لغة الجسد في برامج التطوير المهني ومناهج إعداد المعلمين. كما تُبرز الحاجة إلى وتمتد إلى السياسة التعليمية وعلم التربية، مع التركيز على لغة الجسد كأداة رئيسية لتعزيز فعالية التدريس وإشراك الطلاب. ممارسات تدريسية مُستجيبة ثقافيًا تُسخّر التواصل غير اللفظي
shahata, Lana Hussain ahmed. (2025). The Impact of Teachers’ Body Language on (Saudi) Students’ Engagement and understanding تأثير لغة جسد المعلمين على تفاعل الطلاب (السعوديين) وفهمهم. المجلة العلمية بکلية الآداب, 2025(59), 1864-1879. doi: 10.21608/jartf.2025.427542
MLA
Lana Hussain ahmed shahata. "The Impact of Teachers’ Body Language on (Saudi) Students’ Engagement and understanding تأثير لغة جسد المعلمين على تفاعل الطلاب (السعوديين) وفهمهم", المجلة العلمية بکلية الآداب, 2025, 59, 2025, 1864-1879. doi: 10.21608/jartf.2025.427542
HARVARD
shahata, Lana Hussain ahmed. (2025). 'The Impact of Teachers’ Body Language on (Saudi) Students’ Engagement and understanding تأثير لغة جسد المعلمين على تفاعل الطلاب (السعوديين) وفهمهم', المجلة العلمية بکلية الآداب, 2025(59), pp. 1864-1879. doi: 10.21608/jartf.2025.427542
VANCOUVER
shahata, Lana Hussain ahmed. The Impact of Teachers’ Body Language on (Saudi) Students’ Engagement and understanding تأثير لغة جسد المعلمين على تفاعل الطلاب (السعوديين) وفهمهم. المجلة العلمية بکلية الآداب, 2025; 2025(59): 1864-1879. doi: 10.21608/jartf.2025.427542