أرسل الله تعالى نبيه محمداً صلى الله عليه وسلم بالدين الكامل، والرسالة الخاتمة، وجعل الهدى في اتباعه، والضلالة في مخالفته، وإن هذا الدين له مصادر في التلقي والاستدلال، وهي الكتاب والسنة والإجماع، وهي مصادره الأصلية، والعقل والفطرة السليمة، وهي مصادره الثانوية، هذه المصادر يعتمد عليها أهل السنة والجماعة في الاستدلال على مسائل المعتقد، وقد خالف هذه الجادة السوية طوائف من الفرق المنتسبة إلى الإسلام، ومنهم الصوفية، فقد أحدثوا مصادر لتلقي العقيدة والاستدلال عليها، ومنها الإلهام، وكان ممن لبيان الخلل في استدلال الصوفية بالإلهام علماء المالكية الذين كانوا على منهج إمامهم في العقيدة كما كانوا على منهجه في الفقه، ومن ثم جاء هذا البحث بعنوان: موقف المالكية من الإلهام عند الصوفية، بهدف إبراز بعض جهود أولئك العلماء في بيان المنهج الصحيح في التلقي والخلل الموجود عند المتصوفة في أخذهم بالإلهام، وقد انتظم البحث في مقدمة ومبحثين وخاتمة.
وقد توصلت بحمد الله وفضله وتوفيقه إلى أن علماء المالكية كانت لهم جهود مشكورة في الرد على أهل التصوف في استدلالهم بالإلهام والله أعلم، وصلى الله وسلم على نبينا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين. Abstract: Allah Almighty sent His Prophet Muhammad (peace be upon him) with the complete religion and the final message, and made guidance in following him and misguidance in opposing him. This religion has sources for reception and reasoning: the primary sources are the Qur’an, the Sunnah, and consensus (ijmā‘), and the secondary sources are sound reason and innate disposition (fiṭrah). These are the foundations upon which Ahl al-Sunnah wa’l-Jamā‘ah rely in matters of belief. However, various sects affiliated with Islam have deviated from this sound path. Among them are the Sufis, who introduced additional sources for receiving and interpreting creed, such as inspiration (ilhām). Among those who clarified the flaws in the Sufi reliance on inspiration were scholars from the Mālikī school, who adhered to their Imam’s methodology in both creed and jurisprudence. Accordingly, this study is titled: The Mālikī Position on Sufi Inspiration, aiming to highlight some of the efforts of Mālikī scholars in clarifying the correct methodology and exposing the error in the Sufi approach to inspiration. The research consists of an introduction, two sections, and a conclusion. By Allah’s grace and guidance, it was concluded that Mālikī scholars made commendable efforts in refuting the Sufis’ use of inspiration as a source of belief. And Allah knows best. May peace and blessings be upon our Prophet Muhammad, his family, and his companions.
حاج, راشد بن عبد الرحمن سرير. (2025). "موقف المالكية من الإلهام عند الصوفية" The Maliki position on inspiration among Sufis. المجلة العلمية بکلية الآداب, 2025(59), 3067-3080. doi: 10.21608/jartf.2025.434765
MLA
راشد بن عبد الرحمن سرير حاج. ""موقف المالكية من الإلهام عند الصوفية" The Maliki position on inspiration among Sufis", المجلة العلمية بکلية الآداب, 2025, 59, 2025, 3067-3080. doi: 10.21608/jartf.2025.434765
HARVARD
حاج, راشد بن عبد الرحمن سرير. (2025). '"موقف المالكية من الإلهام عند الصوفية" The Maliki position on inspiration among Sufis', المجلة العلمية بکلية الآداب, 2025(59), pp. 3067-3080. doi: 10.21608/jartf.2025.434765
VANCOUVER
حاج, راشد بن عبد الرحمن سرير. "موقف المالكية من الإلهام عند الصوفية" The Maliki position on inspiration among Sufis. المجلة العلمية بکلية الآداب, 2025; 2025(59): 3067-3080. doi: 10.21608/jartf.2025.434765