مسجد قباء بالمدينة المنورة خلال القرنين 10 – 11 هـ /16 – 17 م دراسة آثاريه معمارية في ضوء "رسوم نسخ مخطوط فتوح الحرمين"Quba Mosque in Medina during the 10th–11th centuries AH / 16th–17th centuries CE: An Archaeological and Architectural Study in Light of Illustrations from Manuscript Copies of Futuh al-Haramayn

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلف

قسم الآثار الإسلامية- كلية الآثار- جامعة القاهرة

المستخلص

تلقِي الدراسةُ الضوءَ على مسجد قباء بالمدينة المنورة خلال القرنين 10–11هـ / 16–17م، دراسةً آثاريةً معماريةً في ضوء "رُسوم نُسخ مخطوط فتوح الحرمين"، من خلال التحليل الأثري والمعماري لرسومه الموجودة في نُسخ المخطوط. وذلك لأهمية المسجد التاريخية والآثارية والذي يعد من أقدم المساجد في الإسلام، ودراسته في هذين القرنين تُسلط الضوء على مرحلةٍ مهمةٍ من مراحل تطوُّره العمراني قبل التوسعات الحديثة. وتُشكِّل رُسوم مخطوط "فتوح الحرمين" وثائقَ بصريةً مهمةً تتيح مُقارنة الشكل المعماري للمسجد كما رُسِم في تلك الفترة مع الواقع المعماري والمصادر التاريخية. وتهدف الدراسة إلى مقارنة هذه الرسوم مع الواقع المعماري والمصادر التاريخية، وتحليل مدى دقتها في تجسيد الواقع المعماري للمسجد أو انحرافها عنه، وذلك للوقوف على أهم التغيرات المعمارية التي طرأت على المسجد خلال فترة الدراسة. 
أما فيما يتعلق بالمنهج المتبع في الدراسة، فقد اتبعت الدراسة المنهجَ الوصفيَّ التحليليَّ المقارنَ؛ لوصف العناصر المعمارية والزخرفية لمسجد قباء كما تظهر في رُسوم نُسخ مخطوط "فتوح الحرمين"، وتحليل رُسوم العناصر المعمارية، ومقارنة رُسوم المخطوط مع المصادر التاريخية والواقع المعماري لمسجد قباء خلال القرنين 10–11هـ / 16–17م. 
تناولت الدراسة ثلاثًا وعشرين نسخةً من نُسخ مخطوط "فتوح الحرمين" الموجودة في عدد من المتاحف العالمية، وتوصلت إلى عدد من النتائج، أهمها: إلقاء الضوءَ على الجوانب الأثرية والمعمارية لمسجد قباء خلال القرنين 10–11هـ / 16–17م؛ كشفت الدراسةُ عن الشكل المعماري لمسجد قباء خلال تلك الفترة، وأظهرت كافة وحداته وعناصره المعمارية؛ أظهرت الدراسةُ التعديلات العثمانية على المسجد في فترة الدراسة؛ أثبتت الدراسةُ أن رُسوم مسجد قباء في نُسخ مخطوط "فتوح الحرمين" عكست الشكل العام للمسجد، فأبرز معظم المصورين صحنَ المسجد وظُلَّةَ القبلة والمئذنة، بينما أغفلت الرسومُ في نُسخ المخطوط التفاصيلَ المعمارية الدقيقة، حيث تجاهلت رسمَ الظلَّتين الجانبيتين والظلة الشمالية؛ بيَّنت الدراسةُ اهتمام المصورين بإبراز ظُلَّة القبلة، والتعبير عنها برسم بائكة من العقود تطل على الصحن، حيث تم رسم البائكة متطابقةً مع الواقع في عدد من النُّسخ، سواء في شكل العقود المدببة أو في عددها؛ بيَّنت الدراسةُ استخدام الأسلوب الطبوغرافي بشكلٍ مُبسَّط في رسم مسجد قباء، حيث نُفِّذ دون الاهتمام بكافة التفاصيل الدقيقة، فجاءت الرسوم في نُسخ المخطوط دون قاعدة ثابتة للإسقاط من جهة محددة، فبعض العناصر رُسِمَت من اتجاه جانبي، وبعضها من اتجاه علوي. 
أثبتت الدراسةُ أن هناك علاقةً قويةً بين النص والصورة، حيث تُوضح رُسوم مسجد قباء في نُسخ مخطوط "فتوح الحرمين" النصَّ المرافق لها، لتُذكِّر القارئ بصريًّا بالمواضع التي يجب زيارتها؛ أوضحت الدراسةُ ابتعاد مصوري نُسخ المخطوط عن محاكاة البناء الواقعي لمسجد قباء، وتقديم رسوم اصطلاحية تُوحي بطبيعة المكان وعمارته؛ أثبتت الدراسةُ وجود اختلافات بين نُسخ المخطوط المختلفة في تصوير مسجد قباء، بسبب اختلاف مهارات الرسامين والمدارس الفنية. 
This study examines Quba Mosque in Medina during the 10th-11th centuries AH (16th-17th centuries CE) through an architectural and archaeological analysis of its depictions in illustrated manuscript copies of "Futuh al-Haramayn." The research focuses on analyzing the architectural drawings found in these manuscripts, given Quba Mosque's historical and archaeological significance as one of Islam's oldest mosques. Investigating this period illuminates a crucial phase of its architectural development before modern expansions.The "Futuh al-Haramayn" manuscript illustrations serve as valuable visual documents that enable comparison between the mosque's depicted architectural form and both archaeological evidence and historical sources. The study aims to compare these illustrations with physical remains and historical records, evaluating their accuracy in representing the mosque's actual architecture or any deviations.
Methodologically, the research employs a descriptive-analytical comparative approach to examine Quba Mosque's architectural and decorative elements as portrayed in the manuscript illustrations. It systematically analyzes these architectural depictions and compares them with historical sources and the mosque's actual structure during the 10th-11th centuries AH/16th-17th centuries CE.
The investigation examined twenty-three copies of "Futuh al-Haramayn" manuscripts housed in various international museums, yielding several significant findings. It illuminated the mosque's archaeological and architectural characteristics during the studied period, revealing its complete architectural form with all structural components. The study documented Ottoman modifications to the mosque while demonstrating that the manuscript illustrations generally captured Quba Mosque's overall form - most prominently featuring the courtyard, qibla portico, and minaret, though often omitting finer architectural details like the side and northern porticoes.
The research found that illustrators particularly emphasized the qibla portico, representing it through arcades of arches overlooking the courtyard. Some copies accurately depicted either the pointed arches, their precise number, or the floral crenellations adorning the qibla portico facade. The illustrations employed a simplified topographical style without meticulous attention to detail, resulting in inconsistent projection perspectives where some elements appear in side view while others are shown from above.
Key conclusions include: the existence of a strong text-image relationship where illustrations visually guide readers to important sites; the artists' tendency toward schematic rather than realistic representations of the mosque's architecture; and notable variations between manuscript copies due to differing artistic skills and schools. Despite these variations, the study concludes that "Futuh al-Haramayn" illustrations constitute an invaluable resource for understanding Quba Mosque's Islamic architecture during the 10th-11th centuries AH, while underscoring the essential integration of visual and textual sources in archaeological and architectural research.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية