بين الابتكار والإجهاد النفسي: استكشاف مستويات الاتجاه نحو التعلم المُعزز بالذكاء الاصطناعي ورقمنة التعليم والاجهاد الرقمي الأكاديمي لدى طلاب جامعة جازان Between Innovation and Stress: Exploring Levels of Attitude Towards AI-Enhanced Learning, Digital Education, and Academic digital stress Among Jazan University Students

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلف

كلية الفنون والعلوم الانسانية-جامعة جازان

المستخلص

هدفت الدراسة لاستكشاف مستويات الاتجاه نحو التعلم المُعزز بالذكاء الاصطناعي، ورقمنة التعليم، والاجهاد الرقمي الأكاديمي لدى طلاب جامعة جازان، على مجموعة من طلاب الجامعة من الذكور (135)، والاناث (181) (ن= 316)، طبقت عليهم أدوات الدراسة - مقياس الاتجاة نحو رقمنة التعليم، الاتجاة نحو استخدام تطبيقات الذكاء الاصطناعي، الاجهاد الرقمي الأكاديمي من إعداد الباحث - بطريقة الاختيار العشوائي طبقا لاستطلاع الراي عبر الانترنت باستخدام نماذج جوجل. وللتحقق من صحة الفروض تم حساب المتوسطات والانحرافات المعيارية، ومعامل ارتباط بيرسون، اختبار ت ببرنامج (Spss) النسخة (26). أشارت النتائج لوجود مستوي مرتفع من الاتجاة نحو رقمنة التعليم وأبعادة لدى طلاب الجامعة، كما وجد مستوي منخفض من الاتجاة نحو استخدام تطبيقات الذكاء الاصطناعي وأبعادة، ومستوي متوسط من الاجهاد الرقمي الاكاديمي، كما وجدت علاقة بين الاتجاة نحو استخدام تطبيقات الذكاء الاصطناعي،  والاجهاد الرقمي الأكاديمي، وعلاقة بين الاتجاة نحو رقمنة التعليم والاجهاد الرقمي الاكاديمي، كما وجدت علاقة سالبة بين الاتجاة  الايجابي نحو استخدام تطبيقات الذكاء الاصطناعي في التعليم، والاتجاة نحو رقمنة التعليم، وأشارت النتائج لوجود فروق دالة في الاتجاة الايجابي نحو رقمنة التعليم (بعد اليقظة عبر الانترنت) على مقياس الاجهاد الرقمي الاكاديمي لصالح عينة الذكور، و(بعد الخوف من تفويت الفرص) لصالح عينة الاناث. نوقشت النتائج في ضوء ضرورة تعزيز تقديم استراتيجيات جديدة لتقليل العواقب المحتملة لتطبيق تقنيات الذكاء الاصطناعي في بيئة التعلم لدي طلاب الجامعة؛ حيث تتسم هذه المرحلة العمرية بتغيرات نمائية تؤثر على دوافع الطلاب ومشاركتهم الدراسية.
The study aimed to identify and explore the levels of attitudes towards AI-enhanced learning, digitization of education, and academic digital stress among Jazan University students, among a group of participants from male university students (135), and females (181) working in Egyptian and Saudi universities (n = 316). The study tools were applied to them - the scale of attitudes towards digitization of education, the attitude towards using artificial intelligence applications, and digital stress prepared by the researcher - using a random selection method according to an online opinion poll using Google forms. To verify the validity of the hypotheses, the means and standard deviations were calculated, as well as the Pearson correlation coefficient and the t-test using the (SPSS) program, version (26). The results indicated a high level of attitudes towards digitization of education and its dimensions among a sample of the study participants. A low level of attitude toward using AI applications was found, along with a medium level of academic digital stress. The results also indicated a relationship between attitude toward using AI applications and digital stress. A relationship was also found between attitude toward digitizing education and academic digital stress. A negative relationship was also found between positive attitude toward using AI applications and attitude toward digitizing education. The results also indicated significant differences in the positive attitude toward digitizing education and the (online vigilance) dimension of the academic digital stress scale in favor of the male sample. Significant differences were also found in the (fear of missing out) dimension of the academic digital stress scale in favor of the female sample. The results were discussed in light of the need to enhance the provision of new strategies to mitigate the potential consequences of implementing AI technologies in the learning environment for University students, as this age group is characterized by developmental changes that impact students' motivation and academic engagement.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية