يعد الشاعر الفلسطيني الراحل رجا سُمرين تجربة لها خصوصيتها في سياق النضال من أجل القضية ومن أجل الهوية، وبالتالي من أجل الانتماء؛ فقد عاش تجربة النكبة، وخاض الكفاحين المسلح والسلمي ضد العصابات الصهيونية، وعانى التهجير القسري وما يترتب عليه من الاغتراب والفقد والحنين؛ فجاء شعره معادلا موضوعيّا للسيرة الذاتية لكل فلسطيني مرّ بهذه المراحل من رحلة القضية الطويلة والشاقة.
ويختص هذا البحث بدارسة جانب من الجوانب الفنية في شعر سمرين، حيث أثر البديع الإيقاعي في شعره؛ لأنه من الجوانب التي تبين مدى براعة الشاعر وتمكنه من أداته الفنية وحسن توظيفها في الشعر، والمقصود بالبديع الإيقاعي فنون البديع التي تسهم في تشكيل إيقاع القصيدة العربية، وينبغي التنبه إلى أن هذا البديع الإيقاعي محكوم بجماله إذا خلا من التكلف، ولكن طبيعة هذا الحكم الجمالي مجهولة لاعتمادها على الناحية التذوقية وفى سبيل وضع تصور للشرعية العربية لابد من كشف قواعد هذا التذوق الجمالي.
The late Palestinian poet Raja Samreen's experience is unique in the context of the struggle for the cause, for identity, and consequently, for belonging. He lived through the Nakba, engaged in both armed and peaceful struggles against Zionist gangs, and suffered forced displacement and the resulting alienation, loss, and nostalgia. His poetry thus represents an objective equivalent to the autobiography of every Palestinian who has passed through these stages of the long and arduous journey of the cause.
This research examines one of Samreen's artistic aspects, where rhythmic rhetoric influenced his poetry. Because it is one of the aspects that demonstrates the poet's skill and mastery of his artistic tool and his ability to employ it effectively in poetry. What is meant by rhythmic rhetoric is the rhetorical arts that contribute to shaping the rhythm of Arabic poetry. It should be noted that this rhythmic rhetoric is judged by its beauty if it is free of affectation. However, the nature of this aesthetic judgment is unknown, as it relies on the aesthetic aspect. In order to develop a vision of Arabic legitimacy, it is necessary to uncover the rules of this aesthetic appreciation.
الأسمرى, سلمان بن حسن محمد, & حسون, سمير السعيد. (2025). جماليات البديع الإيقاعي في شعر رجا سمرين The aesthetics of rhythmic rhetoric in Raja Samreen's poetry. المجلة العلمية بکلية الآداب, 2025(61), 1317-1334. doi: 10.21608/jartf.2025.455276
MLA
سلمان بن حسن محمد الأسمرى; سمير السعيد حسون. "جماليات البديع الإيقاعي في شعر رجا سمرين The aesthetics of rhythmic rhetoric in Raja Samreen's poetry", المجلة العلمية بکلية الآداب, 2025, 61, 2025, 1317-1334. doi: 10.21608/jartf.2025.455276
HARVARD
الأسمرى, سلمان بن حسن محمد, حسون, سمير السعيد. (2025). 'جماليات البديع الإيقاعي في شعر رجا سمرين The aesthetics of rhythmic rhetoric in Raja Samreen's poetry', المجلة العلمية بکلية الآداب, 2025(61), pp. 1317-1334. doi: 10.21608/jartf.2025.455276
VANCOUVER
الأسمرى, سلمان بن حسن محمد, حسون, سمير السعيد. جماليات البديع الإيقاعي في شعر رجا سمرين The aesthetics of rhythmic rhetoric in Raja Samreen's poetry. المجلة العلمية بکلية الآداب, 2025; 2025(61): 1317-1334. doi: 10.21608/jartf.2025.455276