إسهام الأوقاف التعليمية في دعم الإقراء والقراءات (القرن السابع نموذجاً) The contribution of educational endowments in supporting recitation and readings (the seventh century as a model)
الأستاذ المساعد بقسم الدراسات القرآنية بكلية الآداب والعلوم الإنسانية بجامعة طيبة
10.21608/jartf.2025.455956
المستخلص
تضمن هذا البحث إسهام الأوقاف في دعم الإقراء والقراءات في القرن السابع الهجري أنموذجاً. وقد قسَّمت البحث إلى مقدِّمةٍ وتمهيد ومبحثين:
التمهيد: وفيه تميز وازدهار الأوقاف في القرن السابع الهجري المبحث الأول: الأوقاف التعليمية
المطلب الأول: تعريف الوقف وتأصيل مشروعيته وحكمه وأركانه
المطلب الثاني: أنواع الأوقاف التعليمية
المطلب الثالث: مقاصد الأوقاف التعليمية المبحث الثاني: إسهام الأوقاف التعليمية في دعم الإقراء والقراءات في القرن السابع الهجري
المطلب الأول: إسهام الأوقاف التعليمية في دعم الإقراء في القرن السابع الهجري
المطلب الثاني: إسهام الأوقاف التعليمية في دعم القراءات في القرن السابع الهجري
خاتمة، ضمنتها خلاصة لما جاء في البحث وبعض الاستنتاجات والتوصيات المرتبطة به وهي كالآتي:
الاهتمام بأساليب تطبيق ودعم الأوقاف التعليمية الخاصة بالإقراء في عصرنا الحالي.
حصر الأوقاف التعليمية للمقرئين على مر العصور وتبيان أثر ذلك على نشر وتعليم القراءات القرآنية.
This research included the contribution of endowments in supporting recitation and readings in the seventh century AH as a model. The research was divided into an introduction, a preface, and two sections:
Introduction: It includes the distinction and prosperity of endowments in the seventh century AH
The first section: Educational endowments
The first requirement: Definition of endowment and the foundation of its legitimacy, ruling, and pillars
The second requirement: Types of educational endowments
The third requirement: Objectives of educational endowments
The second section: The contribution of educational endowments in supporting recitation and readings in the seventh century AH
The first requirement: The contribution of educational endowments in supporting recitation in the seventh century AH
The second requirement: The contribution of educational endowments in supporting recitations in the seventh century AH
Conclusion, which included a summary of what was included in the research and some of the conclusions and recommendations related to it, which are as follows:
Paying attention to the methods of applying and supporting educational endowments related to recitation in our current era.
Listing the educational endowments of reciters throughout the ages and clarifying the impact of this on the dissemination and teaching of Quranic readings.
فلاته, روضة بنت إبراهيم. (2025). إسهام الأوقاف التعليمية في دعم الإقراء والقراءات (القرن السابع نموذجاً) The contribution of educational endowments in supporting recitation and readings (the seventh century as a model). المجلة العلمية بکلية الآداب, 2025(61), 1521-1555. doi: 10.21608/jartf.2025.455956
MLA
روضة بنت إبراهيم فلاته. "إسهام الأوقاف التعليمية في دعم الإقراء والقراءات (القرن السابع نموذجاً) The contribution of educational endowments in supporting recitation and readings (the seventh century as a model)", المجلة العلمية بکلية الآداب, 2025, 61, 2025, 1521-1555. doi: 10.21608/jartf.2025.455956
HARVARD
فلاته, روضة بنت إبراهيم. (2025). 'إسهام الأوقاف التعليمية في دعم الإقراء والقراءات (القرن السابع نموذجاً) The contribution of educational endowments in supporting recitation and readings (the seventh century as a model)', المجلة العلمية بکلية الآداب, 2025(61), pp. 1521-1555. doi: 10.21608/jartf.2025.455956
VANCOUVER
فلاته, روضة بنت إبراهيم. إسهام الأوقاف التعليمية في دعم الإقراء والقراءات (القرن السابع نموذجاً) The contribution of educational endowments in supporting recitation and readings (the seventh century as a model). المجلة العلمية بکلية الآداب, 2025; 2025(61): 1521-1555. doi: 10.21608/jartf.2025.455956