قاعدة شرع من قبلنا هل هو شرع لنا؟ وتطبيقاتها عند القاضي عبد الوهاب البغدادي المالكي (422هــ) في من خلال شرح الرسالة -جمعًا ودراسةً- The Maxim: “Is the Sharīʿah of Previous Nations Binding upon Us?” and Its Applications in the Works of Qadi ʿAbd al-Wahhāb al-Baghdādī al-Mālikī (d. 422 AH) through His Commentary on al-Risālah — Compilation and Study

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلف

قسم الشريعة والدراسات الإسلامية، تخصص أصول الفقه، كلية الآداب والعلوم الإنسانية، جامعة الملك عبد العزيز، المملكة العربية السعودية.

10.21608/jartf.2025.455968

المستخلص

يتناول هذا البحث قاعدة شرع من قبلنا هل هو شرع لنا؟ وتطبيقاتها عند القاضي عبد الوهاب البغدادي المالكي (422هــ) في من خلال شرح الرسالة-جمعًا ودراسةً-.. وتبرز أهمية الدراسة في جانبين أساسيين: أولهما بيان دور التخريج في ضبط العملية الاجتهادية وربط الفروع بأصولها، وثانيهما الكشف عن منزلة العلم بالادلة المختلف فيها وإبراز مناهج العلماء في حجيتها.
اعتمد الباحث في هذه الدراسة على المنهج الاستقرائي التحليلي الاستنباطي، من خلال جمع النصوص ذات الصلة، وتحليلها ودراستها، واستنباط أوجه الترابط بينها. وقد خلصت الدراسة إلى إبراز مكانة الأدلة المختلف فيها بين الأدلة الشرعية، كونها أدلة يُبنى عليه عدد كبير من الفروع الفقهية. كما أظهر البحث أن شرح القاضي عبد الوهاب للرسالة قد حوى دررًا أصولية وفقهية أبرزت مكانته في المدرسة المالكية، وأسهمت في ترسيخ منهج التخريج.
ومن التوصيات التي انتهى إليها البحث: ضرورة توجيه مزيد من الدراسات إلى كتب القاضي عبد الوهاب، ولا سيما ما يتعلق بتطبيقاته الأصولية، إلى جانب الاهتمام بدراسة جهود بقية أعلام المذهب المالكي وسائر المذاهب الأخرى. ويوصي البحث كذلك بإعادة النظر في مؤلفات القاضي عبد الوهاب من زاوية تخريج الفروع على الأصول، لما تتضمنه من ثراء يكشف عن دقة مدرسته في الربط بين الأصول والفروع.
This research examines the maxim “Is the Sharīʿah of previous nations binding upon us?” and its applications in the works of Qadi ʿAbd al-Wahhāb al-Baghdādī al-Mālikī (d. 422 AH), particularly in his commentary on al-Risālah—through compilation and study. The significance of this study lies in two main aspects: first, clarifying the role of takhrīj (deriving subsidiary rulings from foundational principles) in regulating the process of ijtihād and linking branches to their roots; and second, highlighting the position of knowledge concerning disputed evidences and shedding light on the methodologies of scholars in assessing their probative value.
The researcher adopted an inductive, analytical, and deductive methodology, by collecting relevant texts, analyzing and studying them, and deriving their interconnections. The study concluded by emphasizing the important status of disputed evidences among Sharīʿah proofs, as they serve as the foundation for a wide range of juristic rulings. It further revealed that Qadi ʿAbd al-Wahhāb’s commentary on al-Risālah contains valuable uṣūlī and fiqhī insights that highlight his rank within the Mālikī school and his contribution to consolidating the methodology of takhrīj.
The study recommends directing further research toward the works of Qadi ʿAbd al-Wahhāb—especially regarding his uṣūlī applications—along with giving due attention to the contributions of other Mālikī scholars and those of other legal schools. It also calls for revisiting Qadi ʿAbd al-Wahhāb’s writings from the perspective of deriving branches from principles, as they contain a wealth of material that reflects the precision of his school in linking uṣūl with furūʿ.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية