استخدام تقنية الواقع المعزز في تقديم خدمات المعلومات بالمكتبات الأكاديمية: دراسة تطبيقية على مكتبة كلية الآداب بجامعة طنطا. Using Augmented Reality Technology to Provide Information Services in Academic Libraries: An Applied Study of the Library of the Faculty of Arts, Tanta University.

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلف

جامعة طنطا كلية الآداب

10.21608/jartf.2025.417528

المستخلص

   هدفت الدراسة إلي استكشاف تقنية الواقع المعزز واستخدامها في تقديم خدمات المعلومات بالمكتبات ومؤسسات المعلومات كأحد التقنيات الناشئة الرئيسة التي تعزز تجربة المستخدم للمكتبة، وذلك بالاعتماد على منهج دراسة الحالة حيث تم تطبيق التقنية على عينة من عناوين كتب قسم الآثار بمكتبة كلية الآداب جامعة طنطا بلغ عددهم (18) عنواناً باستخدام منصة عمل برنامج Artivive للواقع المعز: أظهرت النتائج أن البرنامج  يتكون من واجهتين رئيسيتين: الأولى مخصصة لإنشاء المكتبة على منصة Artivive وهي واجهة يستخدمها الفنيون أو أخصائيو المكتبات لإعداد المحتوى الخاص بمشروعات الكتب، أما الواجهة الثانية فهي مخصصة للاستخدام الفعلي من قبل المستخدمين، حيث يمكن تحميل تطبيق Artivive مجاناً عبر متاجر التطبيقات. أن استخدام تطبيق Artivive للواقع المعزز جاء مناسباً في تقديم طريقة مبتكرة للتعرف بعناوين الكتب بقسم الآثار عينة الدراسة، وزاد من رضا الطلاب وأعضاء هيئة التدريس، تم ربط الكتب بمقاطع فيديو وصوتية، بالإضافة إلى ربطها بالفهرس الموضوعي لاتحاد مكتبات الجامعات المصرية. من أبرز التحديات التي واجهت التطبيق تأثر سرعة معاينة مقاطع الفيديو واسترجاع المعلومات المرتبطة بها بسرعة الإنترنت المتاحة في المكتبة. النطاق المجاني محدود، حيث لا يتيح سوى (50) مشاهدة لكل مشروع. وأوصت الدراسة بضرورة توفير دعم مالي وتقني لتعميم استخدام التقنية في المكتبات الأكاديمية الأخرى، بالإضافة إلى إعداد دليل إرشادي لتطبيقها بشكل فعال.
The study aimed to explore augmented reality technology and its use in providing information services in libraries and information institutions as one of the emerging key technologies that enhance the user experience in libraries. The study relied on the case study methodology, where the technology was applied to a sample of book titles from the Archaeology Department at the Library of the Faculty of Arts, Tanta University, totaling (18) titles, using the Artivive platform for augmented reality.
The results showed that the program consists of two main interfaces: The first interface: dedicated to creating the library on the Artivive platform, which is used by technicians or library specialists to prepare content for book projects. The second interface: designed for actual use by end-users, where the Artivive application can be downloaded for free through app stores such as Google Play and App Store. The use of the Artivive application for augmented reality proved suitable for presenting an innovative way to introduce the titles of books in the Archaeology Department, the study sample, and increased the satisfaction of both students and faculty members. The books were linked to video and audio clips, in addition to being connected to the subject index of the Egyptian University Libraries Consortium. Among the most prominent challenges faced by the application was the impact of internet speed available in the library on the previewing of video clips and retrieving associated information. Additionally, the free tier is limited, allowing only (50) views per project. The study recommended the necessity of providing financial and technical support to generalize the use of this technology in other academic libraries, as well as preparing a guide for its effective implementation.                                                                                         

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية