الشعور بالسعادة وعلاقتها بكل من الاحتراق النفسي والمساندة الاجتماعية لدى عينة من طلبة الجامعةFeeling happy and its relationship to both burnout and social support among a sample of university students

نوع المستند : أبحاث علمیة

المؤلف

كلية الدراسات الإنسانية والعلوم الإدارية – كليات عنيزة

المستخلص

هدفت الدراسات التعرف على نوع وطبيعة ومستوى العلاقة بين مستوى الشعور بالسعادة ومستوى الاحتراق النفسي والمساندة الاجتماعية لدى طلبة كليات عنيزة, بالقصيم بالمملكة العربية السعودية, وقد تم استخدام المنهج الوصفي الارتباطي, وتكونت عينة الدراسة المختارة عشوائيًا من (98) طالبًا وطالبة من طلبة كليات عنيزة, ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم مقياس المساندة الاجتماعية ومقياس قائمة أكسفورد للسعادة لدى أرجابل (1995) والمترجم لدي عبد الخالق مراد (2001) وبعد التحقق من صدق وثبات المقاييس التي تم تطبيقها؛ بالإضافة إلى مقياس الاحتراق النفسي, تم تطبيقها على أفراد عينة الدراسة وبعد تحليل البيانات باستخدام برنامج (sp.ss.), وتوصلت الدراسة إلى نتائج منها ارتفاع مستوى الشعور بالسعادة, وكلما ارتفع تقديم المساندة الاجتماعية وعلى مقياس المساندة الاجتماعية, وأنه يمكن التنبؤ بالاحتراق النفسي من أبعاد المساندة الاجتماعية والتقليل من الاحتراق النفسي وتقديم المساندة الاجتماعية للطالبات أكثر من الطلاب.
The study aimed to identify the type, nature, and level of correlation between levels of happiness, burnout, and social support among students at Unaizah Colleges in Qassim, Kingdom of Saudi Arabia. A descriptive correlational approach was used, and the randomly selected study sample consisted of (98) male and female students from Unaizah Colleges. To achieve the study objectives, the Social Support Scale and the Oxford Happiness Inventory scale, developed by Arjabel (1995) and translated by Abdul Khaliq Murad (2001), were used. After verifying the validity and reliability of the applied scales, the burnout scale was applied to the study sample. The data were analyzed using the SP.SS program. The study reached results including: increased levels of happiness, the higher the level of social support provided, and the social support scale. Burnout can be predicted from the dimensions of social support, reducing burnout, and providing social support to female students more than to male students.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية